2018-09-29, lördag

Pappa och Richard åkte till Strängnäs för att köra jeep i terräng.

Mamma och barnen jobbade med stop-motion-filmer i Lego. Erik gjorde en fin som vi laddade upp på Youtube.

Meia gjorde en minst lika fin med sina Lego-Friends-set, men hon ville inte ladda upp den på Youtube.

/ Marianne

Pappa och Richard gjorde en lite pappa-son-grej med terrängkörning. Vi hyrde en guide och en Jeep Wrangler (två egentligen). Vi började med en Wrangler Sahara, som har lite enklare konfiguration för terräng, men den banan vi körde kunde vi ha kört med familjens Jeep Compass med – den var svår men inte svårare än så.


Här ska Richard köra rakt fram. Det är ganska brant nedför…


Det gäller att tyngdpunkten på bilen inte är för högt upp. Många bilar skulle volta när man kör på lite snett underlag, som här.


Det här är Jeep Wrangler Safari, komplett med lerstänk

Den andra bilen vi använde (det var bara Richard som körde idag) var en Wrangler Rubicon. I U.S.A. har de en Rubicon Trail, som är en gammal guldgrävarväg, som har förfallit något sedan guldruschen. Den används ofta för att testa terrängegenskaper hos bilar och, eftersom det är på Jeeps hemmabana, Jeep ser till att deras bilar är grymma på just den typen av terrängkörning. De har en modell som är optimerad för den här guldgrävarvägen: Jeep Wrangler Rubicon. Den har bland annat stela hjulaxlar (som alla Wrangler har) och elektromagnetiskt urkopplingsbara krängningshämmare så att det är lätt att förändra köregenskaperna från landsväg till terräng, inifrån bilen.


En av guiderna, Stefan, Richard och i bakgrunden den gula Jeep Wrangler Rubicon

Richard körde väldigt bra och kommer säkert att ha nytta av den här körlektionen när han ska köra på dåliga vägar med hästsläp – det är en helt annan teknik att köra med en fyrhjulsdriven bil (som har bra vridmoment) jämfört med vanliga bilar.

/Anders